الجمعة، 13 فبراير 2009

إنسان غريب



انسان غريب حقيقي مش فاهمه منه حاجه
بحس معاه سعات إني ف غاية السعادة
وسعات بحس منه بضيقه بالزيادة
أوعاك تكون فاكرني إني ف غاية السذاجة
دانا فاهمه كل حاجه
دي طبيعة أي راجل مش حركه والسلام
يرمي شباكه ويبعد ويستني التمام
وهاتيجي هي راكعة وكمان تبدأ كلام
متعبش جنابة خالص ودي فكرة السلام
والست عشان ضعيفة وبتملك قلب نونو
حسبت صيادها فارس والحب راح يصونه
وأبو عقدة الخواجه فينا يطلع جنونه
وأنا مش منهم ياسيدي أنا خالص مش شبهم
ماملكش حاجه منهم إلا يادوب لقبهم
من بره شكلي ست لكن جوايا راجل
وطبيعته شيء مثالي فارس ومعاه مناضل
وف دمي سبته ساكن شارب منه وواكل
وعمره مايوم جرحني شايل عني المشاكل
واقله عارفه أعيش من غير ما أأذي حد
وبحب الدنيا جدا مع إنها بجد
آذتني آذيه جامدة معدش ليها عد
وبقول خلاص حياتي وها عيشها صد رد
من غير ما اتاذي ولا أأذى فيها حد
ومعاك أنا رحت لابسه أسفه ف حيطة سد

هناك 12 تعليقًا:

  1. يتـوه الشـوق ولا ألقـى إلا منهـو يشقينـي
    نثرته للعنا ثم تهت بهبـوب عاصـف النكـران
    وبكى جرحي من الغدر متى تضحـك سنينـي
    جفوني أهلي وأحبابي ولا عادت لـي الخـلان

    ـــــــــــــــــــــــ
    ابداع x ابداع

    قصيدة في غاية الرووعه والجمال

    اهنئك على ذائقتك الشعريه الراقيه

    كل الشكر والتقدير لك

    تقبلي مروري واعجابي الشديد

    ولك من آعماق روحي باقة ورد عطرة.


    anhar

    ردحذف
  2. سأفترض أنها أمامي..بل أفترض أنها تنظر إلي..
    وسأفترض أنها تسمي رواء ..فحينها سأفترض نفسي..

    وحشتينى يا .................

    ردحذف
  3. شكرا لكي يامن ستفترضين
    مع اني مش عارفه انتي مين
    بس قلبي حاسس انه عارفك من سنين
    واعتقد اني اشتاق اليكي كما تشتاقين

    ردحذف
  4. على فكرة أنا حلمت بيكى إمبارح عشان كدة بكتبلك
    ياترى بتحلمى بيا ولا بطلتى تحلمى .

    ردحذف
  5. لو عرفت انتي مين هاقولك كيف اراكي في حلمي كما تريدين

    ردحذف
  6. مش مهم أنا مين ؟؟؟ المهم أنك وحشتينى انما أنا وحشتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  7. انتِ كل النساء .... غيداء اروى و درة تيماء


    عيناك مضجعي منذ سنيين

    انصهرتي حينها

    و ولدت و تلاشى الانيين

    ما سرك ما طينك ...

    ماذا غير النساء تملكين

    ركبت بحار

    وطويت اميال

    وعن بؤبؤ العين لم تغيبين

    ارهقني ثقل حبك

    قيدتني سلاسل سحرك

    تميتيني ثم تحييني

    يا دنيتي متى ترحمين



    اناجي الموت حين تقتربين

    وتأكلني النار في غفوة العين

    عندما تبتعدين

    يا انا انتِ وانتِ انا

    الروح والجسد

    وآهات صدري

    وكل الفواصل تمتلكين

    حروفك كالرماح اربعة

    وعيونك خلف المحيطات زوبعة

    فكيف بي من لهيب الشفتين

    سمائي غيوم

    اطفأت النجوم

    وعواصف الريح سموم

    في غفوة الفكر اين تختبئين



    تلك انت سمفونية العمر

    طبول تقرع من حين الى حين

    بلسم الصبر خيالك

    وضماد القهر اسمك

    يا كل الكون حين تبتسمين

    صقيع وتغمرني الرجفة

    انازع في ظلام غدك

    وانتِ في الشرايين

    تمرحين ...

    فبحبك لم ولن استكين

    فاعلمي ان كنتِ لا تعلمين

    مرحى بالموت ان كنتِ تجهلين

    ردحذف
  8. قوليلي هو مين وانا اقتلهولك
    بس الاول قوليلي انتي مين
    ههههههههههههههههههههه
    د. مصطفي الدالي

    ردحذف
  9. اناافضل انك تقتلني انا
    لان جرحه هو هيزود جروحي
    انما جرحي انا هايموت كل جروحي ومعاهم روحي

    شكرا لاحساسك
    وانا مين دي اجابتها فووووووق في اول الصفحه

    ردحذف
  10. انتى فهمه علط الراجل لان هناك فرق بين الراجل والذكر لان الراجال عمره ما يعمل الى انتى كتباه فى القصيد الراجل لما يحب يحب بكل كيان ولما يكره يكره بكل كيان
    والست هى الست مهما كانت هتفضل ست ناقصه عقل ودين ده مش كلامى ده كلام النبى

    ردحذف
  11. نسيت توقع باسمك
    بس برضه هارد
    اولا انا مش فاهمه علاقة ناقصات عقل ودين بالقصيده
    ثانيا نقص العقل موجود ف الانسان عمتا حكايه فروق وقدرات عقليه بس
    وشكرا لمرورك العطر

    ردحذف